VODA PRO LOKOMOTIVY

Nejstarší budovou v Tyršově ulici je restaurace StoryS, která však původně sloužila k zcela jinému účelu. Železniční provoz ve Veselí nad Moravou začal v roce 1887. Ve stanici bylo nutno zajistit pro provoz také technické zázemí, mimo jiné také dostatek vody pro žíznivé lokomotivy. Tato záležitost byla řešena vybudováním vodárny, která byla postavena nedaleko řeky Moravy, dnes restaurace StoryS na začátku Tyršovy ulice, naproti sokolovny. Měkčí říční voda vyhovovala pro zásobování tendrů parních lokomotiv. Byla tu strojovna s parním kotlem, parním strojem a pumpou, která čerpala vodu z blízké řeky Moravy. Budova vodárny byla rozpoznatelná díky charakteristickému komínu, který dominoval okolí. Voda byla vedena potrubím na nádraží do ocelového vodojemu stojícího na dřevěné, anebo zděné konstrukci. Z něho byla voda spádem rozváděna do vodních jeřábů ve stanici i ve výtopně.                                                                                                 Jaroslav Pleskot-120 let výtopna- lokomotivní depo Veselí nad Moravou, 2005, str. 9

Plán vodárny z roku 1888. Na plánu je zobrazena budova čerpadla (pumpenhaus), židovský hřbitov (friedhof), ale u silnice do Hradiště také mýtný domek (mauthaus) ​​​​​​​

​​​​​​​Staniční studna u břehu Moravy byla průměru 3,5 m (rok 1888)

Budova drážní vodárny byla postavena roku 1888, zde na snímku v roce 1926

Foto po roce 1932 s charakteristickým komínem. Prvním topičem který obsluhoval parní čerpadlo ve vodárně byl František Plánka (*1845), pocházející ze Starého Města. Toho vystřídal roku 1910 František Nizner (*1874), a roku 1930 zde působil Jindřich Skalický. ​​​​​​​

Roku 2022 již dávno bez komína

Celkový plán vedení vody ve stanici Veselí nad Moravou od břehu řeky až po vodojem ​​​​​​​

Plán rozvodu vody ve stanici Veselí nad Moravou v roce 1888. Vodní jeřáby byly tři. Budova starého nádraží je označena Aufnahmsgebäude.

Cennější než sklizeň řepy je pozadí tohoto snímku. Zprava budova dvojité vodárny StEG s dvěma válcovými nádržemi je v prvním patře hrázděné stavby vně obložená svislým bedněním. Foceno před rokem 1924. Zleva staré nádraží, za ním střecha depa a dvě budovy s ubytovnou vlakového mužstva.

V pozadí budova vodárny, v popředí skupina nádeníků, kteří byli najímáni na nejnižší denní plat. Dozor nad nimi měl ten železničář v uniformě co stojí třetí zleva

Poslední verze vodojemu ve stanici Veselí nad Moravou. Vodojem ztratil svou funkci roku 1980, v souvislosti s koncem parních lokomotiv

Vpravo druhý vodojem ve stanici, který se nacházel severovýchodně od budovy nádraží až do roku 1936. Uprostřed snímku vidíme vodní jeřáb.

Vpravo vodojem (1927)

V pozadí vodojem (1936)

Vladimír Groš